torsdag 21. juni 2012

Paa plass i Israel/Palestina! JERUSALEM

Endelig er vi fremme og ting er i ferd med aa gaa vaar vei igjen! Det ble en heftig start paa turen vaar... Forst ble ikke mindre enn to fly kansellert, og naar vi til syvende og sist kom frem til Tel Aviv, omlag 12 timer senere enn planlagt, var bagasjen sporlost forsvunnet. Allerede ved ankomst Tel Aviv folte vi vi hadde vaert paa reise en evighet og faatt mange inntrykk av ulike folk og kulturer og religioner. Bl.a sikkerhetssjekken paa flyplassen baade i London og i Tel Aviv var heftig. Vi folte oss ikke veldig velkomne eller hoye i hatten nei.. Vi ble utspurt og ransaket noye. Andre inntrykk var paa flyet hvor en ultraortodoks jodisk mann nektet aa sitte paa plassen sin pga det var ved siden av en fremmed kvinne, masse omrokkering maatte til for han endelig fikk satt seg. Vi floy med El Al, det israelske flyselskapet.

Etter et par timers sovn i Tel Aviv maatte vi shoppe litt klaer og smaating..ingen visste naar/om bagasjen kom.. Buss til Jerusalem tirsdag paa dagen, sjekket inn paa Palm Hostel, og unnet oss en oppgradering av rommet fra basic, til eget bad OG aircondition!! Lykke. Spiste falafel, og tuslet litt rundt. Hotellet er rett ved Damaskus Gate, som er en av inngangene til gamle byen i Jerusalem, som rommer bla. klagemuren, tempelhoyden. gravkirken, og 4 kvarterer. Fantastisk stemningsfullt sted!

Onsdag: pitabrod og syltetoy eller hummus til frokost. Tilbringte hele dagen i Jerusalem. Var lenge i gamlebyen, saa klagemuren og de ulike kvarterene. Da tempelhoyden aapnet for besok gikk vi dit. Selvom vi trodde vi var tekkelig kledd, presset de paa oss enda et sjal.. jaggu. Varmt og digg ja. Men utrolig flott sted! Og fascinerende hvordan de hellige stedene til verdens tre storste religioner ligger omtrent oppaa hverandre her. Paa ettermiddagen gikk vi rundt i Ost Jerusalem. Vi faar mange kommentarer og blikk selvom vi har mer klaer paa oss enn de aller fleste.. Litt ubehagelig, men vi prover aa ta til oss komplimentene! :P I en bokhandel her i Ost, educational bookshop, kjopte Silje en eventyrbok og Tone et bonne- og vaskehefte for barn - begge paa arabisk selvfolgelig! Vi prover ogsaa aa snakke litt arabisk, men er mest smaaord og stotrende fraser hittil. Vi satser paa forbedring! Paa kvelden hadde bagasjen ankommet hotellet!!!! HURRA!

Torsdag: Idag tok vi turen til Betlehem, paa vestbredden. Bussen gikk rett utenfor hotellet, og tok 40min ca. I Betlehem hadde vi ingen store planer, men alt ordnet seg til mer enn vi hadde haapet paa da vi motte et hyggelig ektepar fra Nederland og en knall taxi sjaafor som tilbod seg aa vise oss alle de kjente plassene til en billig penge. Dermed gikk turen til Sheperd Fields, Herodion National park (bygget 20-30 f.kr, ruiner av et palass) fantastisk utsikt! Saa viste han oss flere bilder av Banksy paa muren, og Milk Grotto (kirke) og til slutt Fodselskirken, der en tror Jesus ble fodt. Vi spiste ogsaa lunsj underveis, og fikk litt privatundervisning i arabisk grammatikk, da sjaaforen var arabisk laerer. Paa vei tilbake stoppet vi ved muren for aa se paa tegninger og skrift, og ta bilder. Sjaaforen fortalte historier fra sitt eget liv, bla om hvor vanskelig det er blitt aa besoke Jerusalem, skolegang utenfor byen osv. pga muren. Mellom Betlehem og Jerusalem er det en checkpoint styrt av Israel for aa sjekke alle som skal inn mot Jerusalem. Palestinere trenger identitetspapirer og ulike loyver for aa passere. Da bussen stoppet her ble alle turistene sittende i bussen mens palestinere maatte ut i ko i sola for aa bli sjekket. Soldater med store gevaerer kom inn i bussen for aa sjekke passene vaare. (heldigvis hadde vi de med). Dette er veldig spesielt aa se med egne oyne, ting vi bare har lest og hort om paa forhaand.

De neste dagene skal vi besoke flere steder paa vestbredden, men har ingen klar plan. Folg med videre! Masalama! (Vi har litt tekniske problemer med aa faa inn bilder, men de kommer inshalla senere!)